leraarondersteuner

Yvon van Ruitenbeek (21) is lerarenondersteuner op de Vondelschool. Ze geeft deels zelfstandig les aan de groepen 4 en 5 en wordt begeleid door de juffen Yvette en Femmy. De ondersteuning en aandacht die Yvon in haar eigen schooltijd zo heeft gemist, geeft ze nu dubbel en dwars terug aan haar leerlingen. 

 

‘Eigenlijk had ik nooit verwacht dat ik hier terecht zou komen’, begint Yvon vrolijk. ‘Op de basisschool was ik niet zo goed in leren. Ik liep vaak achter de feiten aan en mijn leraren namen niet de tijd om dingen extra aan me uit te leggen. Ze wilden mij uit laten stromen naar praktijkonderwijs, dat werd vmbo-basis. Uiteindelijk ben ik opgeklommen naar de mavo. Bovendien dacht ik altijd dat ik op het platteland terecht zou komen. Ik ben geboren en getogen in Hoogland en kom uit een agrarische familie.’ 

Kinderen verder helpen  

‘Het was dus nooit in me opgekomen om in het onderwijs te gaan werken. Tot ik tijdens verschillende stages op de mavo kennismaakte met de kinderopvang en het onderwijs. Allebei die sectoren spraken me aan. Toen iemand me de vraag stelde of ik het leuker zou vinden om kinderen te verzorgen of om ze te helpen met leren, was het voor mij duidelijk: ik wil kinderen verder helpen in de maatschappij. Pas later viel het kwartje dat ik die begeleiding op de lagere school zelf zo had gemist. Het inspireerde me om het anders te doen.’

Het belang van goed begeleiding 

‘Na de mavo begon ik aan een driejarige vervolgstudie onderwijsassistent aan de ROC Midden-Nederland. Ik heb in die jaren superveel stage in het basisonderwijs gelopen. In mijn tweede jaar stond ik voor een pittige klas. Kinderen schreeuwden onderling tegen elkaar en gooiden soms met stoelen. Mijn begeleider was een startende leerkracht. Ik heb toen meer dan eens gedacht: het onderwijs is het niet voor mij. Totdat ik in mijn derde jaar een ervaren stagebegeleider kreeg. In een jaar tijd heeft zij mij zo ontzettend veel geleerd. Het maakte dat ik weer voelde wat ik kon betekenen voor de kinderen. Die periode leerde me ook hoe belangrijk goede begeleiding is. Dat merk ik nu weer. Op dinsdag en woensdag word ik door Yvette en Femmy begeleid en op andere dagen word ik losgelaten. Het loopt heel soepel, we liggen op één lijn.’

Een nieuwe studie: Ad PEP

‘Nadat ik mijn diploma voor onderwijsassistent op zak had, ben ik de opleiding Associate Degree Pedagogisch Educatief Professional gaan doen. Het was een nieuwe tweejarige deeltijdopleiding waarin ik werd opgeleid tot lerarenondersteuner. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd. Nu ik mijn diploma Associate Degree Pedagogisch Educatief Professional binnen heb, zou ik in het derde jaar van de pabo kunnen instromen. Dat ga ik in de toekomst nog een keer doen.’

Van Soest naar Bussum

‘Tijdens Ad PEP ging ik deeltijd als onderwijsassistent aan de slag op een basisschool in Soest. Toen ik de groepen 4 en 5 ondersteunde kwam ik erachter dat je daar echt leert les te geven en een belangrijk fundament voor de kinderen legt. Super leerzaam vond ik dat. Nadat duidelijk was geworden dat ik op deze school niet als lerarenondersteuner verder kon gaan, ik was inmiddels afgestudeerd, ben ik me gaan oriënteren op een nieuwe plek. Via Marcel (xx jaar leerkracht op de Vondelschool, red.) ik kende hem van volleybal, kwam ik bij de Vondelschool terecht. En nu sta ik voor groep 4 en 5.’ Lachend: ‘Precies de groepen die me zo aanspreken. Als lerarenondersteuner geef ik deels zelfstandig les, maar draag ik geen eindverantwoordelijkheid. Als kinderen de stof beheersen die ik ze heb uitgelegd, denk ik: yes, ik doe mijn werk goed. Als ik dan zie dat ze ook nog een leuke dag hebben gehad, is mijn dag ook geslaagd.’

Elke dag connecten

‘Ik merk hoe belangrijk het is om leerlingen positief te benaderen. Een kind uit de klas die ik destijds in Soest had was bijvoorbeeld wat agressief. Ik moest elke dag opnieuw een connectie met hem maken om zijn vertrouwen te winnen. Hij hield erg van voetbal. Dat was daarom altijd mijn gespreksopener. Na een weekend vroeg ik dan hoe zijn wedstrijd was gegaan, en zei ik dat ik trots op hem was. Die positieve benadering maakte een groot verschil. Ik probeer altijd met elk kind apart een praatje te maken, en echt te connecten. Dat ik nu als lerarenondersteuner de ondersteuning kan bieden die ik vroeger heb gemist, is gaaf. Net als de waardering die ik van mijn collega’s krijg. Ik merk dat ze blij met me zijn en dat is echt superfijn!’

Een warm bad

‘Ik weet nog goed dat ik hier op mijn eerste dag tijdens de grote pauze de lerarenkamer binnenliep. Ik werd met open armen ontvangen. We zijn met veel, maar toch voelt dat niet zo. Je komt elke collega bijna dagelijks tegen. Of het nu tijdens een koffiemoment of na schooltijd is. Daarbij vind ik iedereen erg open en toegankelijk. Ook vind ik het positief dat ik mezelf verder kan ontwikkelen, onder andere door mee te doen aan verschillende werkgroepen. Wat ik misschien wel het allermooiste vind is dat je op de Vondelschool kan zijn wie je bent. Je wordt hier echt gewaardeerd om wie je bent.’

Ben of ken jij de toekomstige collega van Yvon? Kijk dan snel naar onze vacatures